VERSTERK JE BOODSCHAP
MET EEN VERHELDERENDE
INFOGRAPHIC
LAAT JE BEELD SPREKEN

VERSTERK JE BOODSCHAP MET EEN VERHELDERENDE INFOGRAPHIC

LAAT JE BEELD SPREKEN

INFOGRAPHIC, ONMISBAAR IN COMMUNICATIE

Infographics worden steeds populairder. Niet gek, als je bedenkt dat we steeds vaker informatie digitaal tot ons nemen, en dat de meeste mensen niet graag lange stukken tekst lezen vanaf hun computerscherm of iPad, laat staan vanaf hun smartphone. Communiceer dus niét alleen met woord, maar maak ook gebruik van de kracht van een infographic. Infographics maakt jouw boodschap helder en pakt de essentie van jouw verhaal.

VOOR WELK DOELEINDE?

Een infographic laten maken. Dat kan over van alles zijn: statistieken die verduidelijkt moeten worden, gedetailleerde informatie die zonder al te veel tekst gepresenteerd moet worden of een visuele uiting van tekstuele informatie. Een goede infographic laten maken zorgt ervoor dat jouw verhaal een duidelijke structuur heeft, helder kleurgebruik en een duidelijke kop en staart. Vertaal jouw complexe materie en laat een infographic maken – zo maak je het hele verhaal helder.

Voordelen infographics

Infographics bieden vele voordelen bij het delen van data en informatie:

- Informatie wordt sneller verwerkt dan met tekst.
- Beelden zijn universeel.
- Compact en weinig uitleg nodig.
- Zijn in te zetten voor alle doelgroepen.
- Aantrekkelijk en effectief communicatiemiddel

INFOGRAPHIC, ONMISBAAR IN COMMUNICATIE

Infographics worden steeds populairder. Niet gek, als je bedenkt dat we steeds vaker informatie digitaal tot ons nemen, en dat de meeste mensen niet graag lange stukken tekst lezen vanaf hun computerscherm of iPad, laat staan vanaf hun smartphone. Communiceer dus niét alleen met woord, maar maak ook gebruik van de kracht van een infographic. Infographics maakt jouw boodschap helder en pakt de essentie van jouw verhaal.

PASSENDE ILLUSTRATIE

Als grafisch ontwerper komen we veel verschillende uitdagingen tegen. Elk verhaal vraagt om een bepaald type illustratie. Elk beeldmerk om een eigen invalshoek. Het doel: informeren, overtuigen, enthousiasmeren óf verhelderen. Want beeld heeft impact. Zeker als je tot de kern komt. Hiervoor hanteren wij, voor de vertaalslag van idee naar illustratie, een gericht stappenplan. Zonder overbodigheden en zonder gedoe. Gewoon effectief. Lekker Rotterdams.

GROTE IMPACT

Denk aan een overtuigende reclame of pakkende advertentie van twintig jaar geleden die je je nog herinnert als de dag van gisteren: beeld blijft je bij. Als ondersteunend grafisch ontwerp of als over-de-streeptrekker. Als uitdager of als beeldvormer. Beeld heeft impact: Vrij in Vorm heeft impact. Hoe geven we jouw verhaal vorm? Laat een infographic maken door Vrij in Vorm, of kies een van de andere beeldvormen en vang jouw boodschap in de beste illustratie. Vrij in Vorm is het grafisch ontwerpbureau dat houdt van impact.

JUISTE AANPAK

Vrij in Vorm vertelt jouw verhaal. Om die vertaalslag tussen idee en de illustratie van mijn grafisch ontwerpbureau zo effectief mogelijk te maken, hanteert Vrij in Vorm een stappenplan om direct tot de kern te komen. Van analyse tot optimalisatie: elke stap is erop gericht om het beeld zoveel mogelijk impact mee te geven. Zonder overbodigheden en zonder gedoe. Lekker Rotterdams.

Typen illustraties

DATA VISUALISATIE

Van onderzoeksrapport tot jaarverslag: alle data in beeld geeft helderheid in één enkele oogopslag. Jouw data, mijn ontwerp: samen maken we jouw informatie glashelder.

INFOGRAPHIC

Minimaal aantal woorden, maximaal effect. Vertel een verhaal met een infographic. Een infographic laten maken door Vrij in Beeld betekent een resultaatgerichte illustratie.

INFORMATIEF (TECHNISCH)

Illustratie horen niet alleen in boeken thuis. Een ingewikkeld proces en/of werkwijze kan perfect vertaald worden naar een begrijpelijke illustratie. Laat die kans niet onbenut, maak impact met illustraties.

PROCESSEN

Door middel van illustraties kun je veel informatie eenvoudig structureren: van organogram tot processchema, van tijdlijn tot stroomschema.

FASERINGS- & SITUATIESCHETS

Verbeeld de ruimte. Hoe kom je van A naar B? Visualiseer de omgeving met een faserings- of situatieschets.

PICTOGRAM / BEELDMERK

Van McDonald’s tot Adidas: goede beeldmerken staan je leven lang in je geheugen gegrift. Hoe zullen wij dit doen met jouw pictogram of beeldmerk?

Hoe verloopt zo'n proces?

We kunnen ons voorstellen dat er veel vragen zijn omtrent het starten van een project waarbij ook nog niet alles helemaal duidelijk is wat het moet gaan worden. Vrij in Vormt helpt je graag hierbij en geeft advies waar nodig. 

De werkwijze van Vrij in Vorm is eenvoudig als resultaatgericht. Van kennismakingsgesprek tot succesvolle afronding. Door te blijven communiceren komen we gezamenlijk tot het gewenste eindproduct. Het proces is onder te verdelen in 4 hoofdstappen met tussentijdse afstemmingsmomenten.
Ik vertel je hier graag meer over!

Vrij in Beeld

Wil je meer informatie over de toepassing van infographics en op naar meer inspiratie bekijk dan de website van Vrij in Beeld. Vrij in Beeld is onderdeel van Vrij in Vorm en focust zich specifiek op infographics en geeft je nog meer inzicht over de mogelijkheden.

1. ANALYSEREN

Wat zijn je wensen? Wat is er mogelijk? Hoe visualiseren we het eindresultaat? Door middel van een analyse schetsen we de situatie. Een grondige intake zorgt voor een sterk eindproduct.

2. STRUCTUREREN

Alle informatie wordt verzameld, het eindproduct komt in zicht en de eerste schetsen ontstaan op de tekentafel. Dit is de start van het creatieve proces: we gaan aan de slag!

3. UITWERKEN

Aan de hand van de schetsen, de beschikbare informatie en jouw wensen ontstaat er de uiteindelijke vertaalslag van idee naar illustratie. Alle elementen komen nader tot elkaar en maken de illustratie compleet.

4. OPTIMALISEREN

De illustratie is zo goed als af. Bekijk het eens met aandacht. Laat het even rusten en kijk er nog eens naar. Heb je nog suggesties? Dan kijken we hoe we jouw wensen het beste kunnen doorvoeren tot het gewenste eindresultaat.

Benieuwd naar de mogelijkheden?

Piet van Brummelen - Grafisch ontwerper