Vormgeving is alles voor je jaarverslag

Leestijd: 5 min
Het jaarverslag dat men wél wil lezen: Vormgeving helpt. Geen stoffig document, maar een krachtig promotiemiddel. Dat is jouw jaarverslag, als je kiest voor passende vormgeving. Hoe ziet deze eruit en waarom? Het lijkt soms een ‘moetje’, zo’n jaarverslag. Maar je kunt er ook een magazine van maken! Compleet met pakkende interviews, reportages en trivia. Met strakke vormgeving en prachtige illustraties, grafieken en tabellen. Hiermee laat jij je van je beste kant zien. Het jaarverslag is een promotiemiddel dat je niet onbenut mag laten.

Wat komt er in jouw jaarverslag?

In je jaarverslag komen onderwerpen zoals doelgroep, strategie, (streef)resultaten, werkmethoden, personeelsformatie en financiële verantwoording. De precieze inhoud hangt natuurlijk af van jouw specifieke organisatie. Dit vraagt om een maatgerichte aanpak voor inhoud en vormgeving. Zeker nu het jaarverslag steeds vaker wordt gepresenteerd als digitaal bestand, of online magazine. Het is uitstekend leesbaar op je pc, tablet en smartphone. En uit te breiden met flitsende animaties en video’s. Bovendien is alles volledig meetbaar, en snel te verspreiden via diverse kanalen. Een uniek visitekaartje voor je bedrijf dus.

Een jaarverslag is een overzicht van wat er in het betreffende jaar in een organisatie is gebeurd, al dan niet met een financiële verantwoording. In de sociale sector geeft een jaarverslag vaak een beeld van de werkmethoden, het soort cliënten, de personeelsformatie en de doelstellingen van de organisatie.

Hoe moet die er uit zien?

Je kunt alle kanten op met de vormgeving van je jaarverslag. Zo kun je je huisstijl als uitgangspunt gebruiken. Of juist een specifiek product, of een dienst. Mogelijk past hierbij een vrolijke en kleurrijke stijl. Of misschien een strakke en minimalistische. Hoe dan ook, een saaie lap tekst met stockfoto biedt weinig toegevoegde waarde. Gebruik dan ook persoonlijke en unieke beelden. Deze versterken je boodschap, waardoor deze beter bij je publiek blijft hangen. Hiervoor werkt een centraal thema uitstekend. Laat je deze steeds in woord en beeld terugkomen, dan breng je overzicht en duidelijkheid aan in de structuur van je jaarverslag. Ook laat je zien dat je focus hebt.

De doelgroep bepaalt het

De juiste keuzes maak je door je doelgroep voorop te stellen. Wil je onderscheidend zijn, denk dan aan wie dit leest: je klanten, medewerkers, relaties, adverteerders, beleggers, subsidieverstrekkers of journalisten. Op hen moeten je inhoud en vorm perfect aansluiten. Welke feiten en ontwikkelingen zijn voor hen belangrijk? Hoe breng je deze? Welke kleuren(combinaties), stijlen en ontwerpen zijn hiervoor het meest geschikt? Vormgeving als deze vraagt om uitstekende kennis van en ervaring met vormgeving voor jaarverslagen.

Hulp nodig bij het bepalen van jouw doelgroep? Hier vind je meer informatie en enkele tools om jouw doelgroep te definiëren en gerichter te werk te gaan.

Gebruik altijd infographics

Het minst interessante aan je jaarverslag? Dat zijn je ‘droge gegevens’. Tabellen, grafieken, lijstjes en opsommingen. Zoals je (behaalde) successen, doelstellingen, marketingstrategieën en werkmethoden. Ironisch genoeg zijn dit nu juist de belangrijkste gegevens van je jaarverslag! Gelukkig zijn infographics hiervoor de beste oplossing. Deze maken alles overzichtelijk in een oogopslag. Afbeeldingen blazen altijd leven in je droge tekst. Iedereen leest verder als er professionele illustraties staan bij een tekst. Zeker in de vorm van infographics, waarvan is bewezen dat de inhoud veel beter blijft hangen. Zo zijn er nog meer VOORDELEN VAN INFOGRAPHICS.

Bijkomende winst: je hebt meteen pakkende content in handen voor je social media! Lees meer in ons artikel Tips: Gebruik van infographics op social media'.

Factsheet

De meest relevante informatie kun je ook bundelen in een zogenaamde factsheet. Presentatie van gegevens op één enkele afgedrukte pagina. Hiervan vind je een goed voorbeeld.

Bekijk hier ook de interactieve factsheet.

Durf af te kijken

Het is niet nodig het wiel opnieuw uit te vinden. Een vormgever en illustrator kent het klappen van de zweep en zal al snel de juiste invalshoek bepalen. Toch kan het ook geen kwaad eens af te kijken bij grote bedrijven. Zij hebben vaak grotere budgetten en meer middelen voor exclusieve vormgeving. Of je deze nu wel of niet geslaagd vindt, het brengt je altijd op nieuwe ideeën. Origineel kun je blijven door het net even anders te doen dan andere bedrijven.

MacBook Air
Piet van Brummelen

Wij zijn Vrij in Vorm.
Jij ook?

Laten we over je plannen praten, krijg vrijblijvend advies

Neem contact op met Piet