Tips vooraf: zo maak jij jouw eigen infographic:
1. Wat is het doel van mijn infographic?
Wat is je verhaal? Welke informatie moet je >> infographic laten zien? Een infographic is een verhaal dat de weg van A naar B vertelt en dat in een aantrekkelijke illustratie. Maak eerst het uiteindelijke doel helder: wat wil jij vertellen met jouw data en jouw informatie? Stippel de route uit, zonder na te denken over de lay-out. Maak eerst het verhaal, ga daarna een infographic maken: benut je tijd om je verhaal te vertellen, zo wordt het maken van de infographic alleen maar eenvoudiger.
2. Maak een infographic die een duidelijk verhaal vertelt, maar vertel niet te veel; dat gaat de infographic voor je doen.
Als je eenmaal in grote lijnen weet wat voor infographic je gaat maken, is het tijd om je verhaal verder uit te bouwen. Deel je verhaal op in hoofdmomenten: deze sleutelmomenten vormen de basis voor het maken van je eigen infographic. Als je je verhaal in grote lijnen hebt opgeschreven, pak dan je gum en verwijder alle informatie die niét essentieel is voor jouw eigen gemaakte infographic. Hiermee versterk je jouw boodschap en kun je een infographic maken die zowel stijlvol als to the point is.
3. Wat is je doelgroep?
Je hebt de boodschap voor ogen: nu is het tijd om het toe te spitsen op jouw doelgroep. Wie gaat je infographic bekijken? Wat spreekt hen aan? Wat verwacht de lezer? Pas je ook de leesbaarheid, kleurgebruik en stijl toe die binnen jouw doelgroep passen? Als je een infographic speciaal voor mannen maakt, is het niet handig om zuurstokroze als hoofdkleur te gebruiken. Maak je een infographic voor een bedrijf? Gebruik dan de bedrijfskleuren. Maar gebruik niet te veel kleur: dit leidt alleen maar af en draagt niet bij aan de boodschap van jouw infographic.
4. Voor welk media maak je je infographic?
Deze tip is eigenlijk praktisch: voor een infographic op Instagram heb je andere afmetingen dan een infographic die je laat zien op LinkedIn of Facebook. Als je meerdere media gaat gebruiken om jouw zelfgemaakte infographic te presenteren, houd daar dan al tijdens het ontwerpproces rekening mee. Een infographic komt anders tot z’n recht op een beeldscherm dan op papier. Bekijk dus goed welk formaat gangbaar is per medium als je een infographic gaat maken om zo slordigheden of onleesbaarheid te voorkomen.
5. Doe research en bekijk voorbeelden. Dit kan helpen om duidelijke kaders en richtingen te kiezen.
Een infographic maken kost tijd, maar vraagt ook het uiterste van je creativiteit. Laat je inspireren door andere infographics en kijk vooral naar wat je concurrenten doen. Laten zij ergens een steek vallen? Kan het nóg helderder? Jouw infographic moet er met kop en schouders boven uitsteken: dat kan door je verhaal duidelijk te vertellen, zonder te veel in detail te gaan. Maak daarom belangrijke keuzes qua stijl, formaat en mediumtype vóórdat je de uiteindelijk infographic gaat maken.
Neem de tijd, denk er eens over na: wat wil je nu écht vertellen? Goede voorbereiding zorgt ervoor dat alle puzzelstukjes op hun plaats vallen.
Tips uitwerking: je gaat je eigen infographic maken:
Een infographic vertelt een verhaal aan de hand van beeld, tekst en data. Deze drie tools helpen jou om een infographic te maken die het hele verhaal vertelt. Tekstueel ingestelde personen lezen de infographic, terwijl visueel ingestelde personen juist informatie verwerken dankzij beeld. Spreek twee doelgroepen aan in één infographic: een infographic maken voor visueel én tekstueel ingestelde mensen creëert aandacht voor jouw verhaal. We gaan nu echt jouw infographic zelf maken. Gebruik de tips en maak een infographic die iedereen versteld doet staan.
1. Schets het ruw eerst even uit en zorg voor een logische opbouw.
Bepaal de structuur van je zelfgemaakte infographic. Je hebt het verhaal uitgewerkt. Verdeel deze informatie in je infographic. Ben je nieuw in het maken van infographics? Werk dan van boven naar beneden of van links naar rechts; dat is de eenvoudigste manier om van A naar B te komen.
2. Hou de infographic simpel en luchtig.
Zoals eerder aangegeven gaat het maken van een infographic om de kunst van het weglaten. Als je de schets hebt gemaakt, neem dan even de tijd om het te laten bezinken en bekijk een dag later wat er nog méér weg kan. Kan dat niet? Kijk dan opnieuw; er is vast ergens informatie die je twee keer vertelt. Houd ook het lettertype en kleurgebruik sober: niet te veel willen, maar juist de informatie geven die mensen moeten lezen.
3. Maak je infographic in de eigen huisstijl.
Mensen zijn gewoontedieren. Als je organisatie veel geel- of groentinten gebruikt in de huisstijl, dan ga je je infographic niet paars maken. Maak een infographic in de stijl van je >> eigen huisstijl en accentueer daarmee niet alleen je verhaal, maar ook de visie van je organisatie. Houd ook hierbij weer je doelgroep in je achterhoofd; zij zijn immers de lezers van jouw infographic.
4. Bedenk een duidelijk titel die aanspreekt en de juiste introductie is voor de infographic.
Niets is saaier dan ‘Dit is een infographic over mijn organisatie’. Nee; maak er wat van! Wat moet men écht weten? Wat is essentieel? Hoe kun je ze prikkelen? Maak gerust een uitdagende titel; mensen moeten immers getriggerd raken. Een infographic maken gaat om de kracht van tekst én beeld.
5. Neem de tijd, een goede infographic maken doe je niet in een uurtje.
Zelf een infographic maken is een hele klus; neem er gerust te tijd voor. Het is vakwerk om een boodschap op zowel een visuele als een tekstuele manier neer te zetten. Laat er ook anderen naar kijken, zonder dat je het hele verhaal al hebt verteld. Mensen die blanco de infographic gaan bekijken en lezen hebben vaak nog aanvullende vragen en tips om je verhaal nog te verhelderen. Uiteindelijk moet de infographic zélf het verhaal vertellen. Als dat is gelukt, is het maken van je infographic geslaagd. Als dat niet het geval is, zal het alleen maar meer vragen oproepen dan beantwoorden.
Bonustip: Meer klanten?
Voeg een call to action toe
Eindig met een goede punchline: gebruik een call to action om nog een extra prikkel te geven aan je verhaal. Vraag mensen om je te mailen of te bellen; verkoop iets kleins of zet aan tot denken. Aanzetten tot denken, resulteert in aanzetten tot handelen. Met een goede call to action, een goede verkoopprikkel, geef je een boost aan het binnenhalen van leads. Probeer het maar; je zult versteld staan hoeveel impact een goede, zelfgemaakte infographic heeft.